En kombination av natur och vetenskap. Hur varumärket kom till var en slump. En dag 1974 gick en man vid namn Flemming Nørgaard in på en restaurang i Köpenhamn och serverades en kryddig måltid.
Från den dagen började hans liv förändras och ett nytt kapitel inleddes. Flemming Nørgaard var professor vid Köpenhamns universitet. Efter ett långt aktivt arbetsliv började han må dåligt. Han gick till läkaren, men han kunde inte hitta något definitivt. Slutsatsen var att han skulle ta det lugnt och vila. Men sedan han ätit en kryddig måltid på en restaurang kände han sig bättre.
Nästa dag mådde han fortfarande bra, så han visste att det måste ha med maten att göra. Det fanns inget annat som kunde förklara denna förändring. Han började undersöka ingredienserna i måltiden och tog reda på vilka örter och kryddor som användes i maträtten. Därefter började han skapa kombinationer av örter och vitaminer så att andra också skulle kunna förbättra sitt välbefinnande och få en positiv upplevelse. På 1970-talet visste man inte mycket om sambandet mellan livsmedelskomponenter och hälsa. Flemming Nørgaard var därför en av de första som upptäckte detta i Danmark.
Han hade en eldsjäl som trodde på sin upptäckt, och så skapades Longo Vital.
Validate your login
Logga in